Na morzu, poza zwykłą praktyką morską, czyli poza ugruntowaną wiedzą i doświadczeniem żeglarza, istotnym jest jego charakter. Gdy wesprze go charyzma, to powstaje MORSKOŚĆ.
Blog > Komentarze do wpisu

PETARDA!

VI edycja Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland w 2017 roku, to …PETARDA!

Na wschodzie startują rosyjsko-białoruskie manewry Zapad 2017, które odbędą się na Białorusi, Morzu Bałtyckim, na zachodzie Rosji i w obwodzie kaliningradzkim. Według informacji podanych przez Rosję w ćwiczeniach udział weźmie 12,7 tys. żołnierzy. Natomiast od zachodu, w tym samym czasie, 5 tyś. marynarzy ze Szwecji, Finlandii, Polski, Estonii oraz Danii, zbrojnie uczestniczy w manewrach Northern Coasts 2017*.
Zgrupowania sił po obu stronach Centralnego Bałtyku mają charakter obronny!

A pomiędzy tymi zbrojnymi marynarkami, na wodach wokół Gotlandii trwa bitwa o nią – trwa Wielka Żeglarska Bitwa o Gotland 2017, której uczestnicy, solo-żeglarze, mają wybitnie charaktery zaczepno-obronne. :-)  Razem: PETARDA!

W kontekście powyższego, na odprawie przedstartowej, Organizator wyścigu przypomniał o sytuacji z SAR na akwenie regat:
            - w naszej, polskie, strefie można stwierdzić, że helikopterów NIE MA - i już!
Znamienne, zaproszony specjalista ds. ratownictwa nie stawił się z prelekcją przedstartową dla uczestników BoG.
            - w rosyjskiej strefie, tradycyjnie SAR nie istnieje,
            - w szwedzkiej strefie - wokół Gotlandii, operuje SAR na wodzie i z powietrza.

* * *

Tu: yb.tl/bitwa2017, można obserwować przebieg rywalizacji zaczepno-obronnej - aktualizacja pozycji i danych odbywa się co 30’ (2-3 minuty po pełnych h i po h+30’).

Na razie, przez pierwszą dobę (na 1/3 dystansu), przy stałym wietrze SSW-S-SSE 18-22w, NIC SIĘ NIE DZIAŁO.
W tych warunkach, każdy jechał swoje - zasadniczo decydowały: długość KLW i dostępna powierzchnia sferycznych żagli oraz ich stan. Stały kontakt wzrokowy pewnie skutecznie mobilizował do drobnych korekt w ustawieniu żagli i kursów, czyli każdy ile mógł! NUDA. Typowa rozgrywka na podjarane zużywanie sił, energii oraz tworzenie zaległości we śnie.

Rola zaczepno-obronna rozpocznie się po minięciu znaku zwrotnego (na N od Fårö), od pławy SALVOREV (kardynałka), podczas powrotnego trawersowania Gotlandii, prawdopodobnie prawym halsem, systematycznie znoszącym pod ruski brzeg. Dobrze, że Białoruś nie jest krajem nadbałtyckim …

- - -

Do WŻBoG 2017 zgłosiła się (migiem, w pierwszej dobie roku) i wstępnie zakwalifikowała rekordowa oraz znaczna ilość uczestników: trzydziestu pięciu, w tym dwie żeglarki. Wystartowało tylko…22 - w tym jedna solo-żeglarka.

Ponad 1/3 zrezygnowała! Dobrze jest być przez ponad 8 miesięcy zgłoszonym i przez kilka miesięcy w połowie nominowanym do startu w Bitwie o Gotland – czyli być medialnym lanserem bitewnym.

Szkoda mi porzuconej rangi MP.

Wacław Sałaban, 11.09.2017 r.

PS Dla przypomnienia, tak się zapowiadała PeTarDa 2017, na 250 dni (!) przed startem, co dobitnie ukazuje konsekwencję jej Organizatorów :-)

* Niestety już ze śmiertelną ofiarą.

poniedziałek, 11 września 2017, wsfch
Reklamy zamieszczane na tle bloga są sprzeczne z klauzulą sumienia autora. Blog jest tworem bezwzględnie niekomercyjnym. Właściciela platformy nie stać na stosowny komunikat o braku związku bloga z reklamami.
Komentarze
Gość: Haddock, *.grodno.dynamic.pppoe.byfly.by
2017/09/11 23:20:33
Ja żałuje że Białoruś nie ma dostępu do Bałtyku. Pomijając kwestie osobiste. Zapewne statki i śmigłowce SAR "Made By Belarus" nie spełniały by norm ekologicznych UE ale na 200 % wykonywały by bardzo skutecznie swoje zadania.
-
2017/09/11 23:43:12
Ja bym wolał, aby każdy SAR w stu procentach osiągał swoją skuteczność i nie posiłkował się propagandowym podwajaniem swojej skuteczności :-)
A osobiście, zdecydowanie, nie tęsknię za RWPG i naszą stoczniową specjalizacją w ramach tego sojuszu!