poniedziałek, 26 września 2016
Kto zdeprecjonował Morskie Mistrzostwa Polski Samotników? Z odpowiedzią na tak postawione pytanie celowo odczekałem do zakończenia V Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland 2016, aby móc porównać jej rangę, powagę, jej popularność z sierpniowym Baltic Polonez Cup Race rozegranym wraz z kolejną edycją Pucharu POLONEZA. Porównanie tegorocznych edycji tych regat, przeprowadzonych w odstępie jednego miesiąca, umożliwia wyciągnięcie wniosków z krótkiej historii MP solo-żeglarzy.
sobota, 24 września 2016
Żeglarskiej, zawodniczej, organizacyjnej, komunikacyjnej, obserwacyjnej, informacyjnej, w zapewnianiu bezpieczeństwa. Kolejność nie jest przypadkowa! Czy o czymś zapomniałem?
niedziela, 18 września 2016
18 września 2016 r. do gazoportu w Świnoujściu wpłynął gazowiec LNG AL NUAMAN.
czwartek, 15 września 2016
Bankructwo armatora HANJIN Shipping, dysponującego ~90 kontenerowcami (~40 własnych +czarterowane), jest porównywane (w skali światowej gospodarki morskiej) z bankructwem banku Lehman Brothers.
poniedziałek, 12 września 2016
Tak jak wśród masowych statków zdarzają się miłe dla oka linie i kształty morskich wozideł, tak wśród jachtów są wybitnie śliczne jednostki.
niedziela, 11 września 2016
Tankowce, masowce, kontenerowce, pojazdowce, mają przede wszystkim pływać i przewozić ładunki w ilościach masowych. Z masowych ładunków, jedynie pasażerowie oczekują od statku też wyglądu. Zwłaszcza w czasach selfie.
piątek, 09 września 2016
Przed lekturą kolejnego wpisu ponownie odsyłam do zapoznania się z RAPORTEM KOŃCOWYM 07/15 po bardzo poważnym wypadku morskim - kolizja statku Transforza z holownikiem Kuguar na torze wodnym w Świnoujściu w dniu 16 lutego 2015 r. [Czerwiec 2016].
czwartek, 08 września 2016
Regularne obserwuję ruch różnych jednostek na morzach, od początku możliwości obserwowania statków za pomocą AIS, poprzez symulujące ruch morski portale internetowe sprzężone ze stacjami brzegowymi systemu automatycznej identyfikacji.
środa, 07 września 2016
Przed lekturą tego wpisu odsyłam do zapoznania się z RAPORTEM KOŃCOWYM 07/15 po bardzo poważnym wypadku morskim - kolizja statku Transforza z holownikiem Kuguar na torze wodnym w Świnoujściu w dniu 16 lutego 2015 r. [Czerwiec 2016].
poniedziałek, 05 września 2016
Prowincja (gmina) w środkowym Katarze bez dostępu do morza.
sobota, 03 września 2016
28 grudnia 2013 r. metanowiec Al Gharrafa (bud. 2008) płynący z ładunkiem LNG, w Cieśninie Malakka, pomiędzy portami Singapur i Batam, zderzył się z kontenerowcem HANJIN Italy (349 m).
czwartek, 01 września 2016
Oto wyniki jedynego wyścigu w ramach North Sea Tall Ships Regatta 2016, na dystansie 422 Mm (start nastąpił na redzie Blyth, meta była wyznaczona przy Skagen).
wtorek, 30 sierpnia 2016
Po weekendowym evencie, po poniedziałkowej paradzie, wieczorem, 29 sierpnia, żaglowce wystartowały do wyścigu na dystansie 422 Mm, z redy Blyth do mety zlokalizowanej na trawersie Skagen (WP w odległości 4 i 8,5 Mm od brzegu).
niedziela, 28 sierpnia 2016
Można ową odporność ciut wytrenować. Ale są osobniki, u których dwudziesta czwarta godzina bez snu „zabija”, a permanentny stan niedospania wybitnie przekłada się na …wszelakie niebezpieczeństwa w wyniku niemrawego poczynania.
sobota, 27 sierpnia 2016
Od prawie pięciu miesięcy nie zamieściłem wpisu o astronomicznej obserwacji. Poniżej świeże zdjęcie ze zbliżenia Jowisza z Wenus (odstęp jedynie 11,7’), tuż po zachodzie Słońca, a tuż przed zajściem planet za horyzont. Niestety, było zbyt jasno na dostrzeżenie księżyców Jowisza.
piątek, 26 sierpnia 2016
„Ze względu na towarzyski charakter imprezy prosimy o nie składanie protestów. Organizator.” Tak zakończono zaproszenie na honorowe regaty o wieloletniej tradycji.
środa, 24 sierpnia 2016
O najistotniejszej konsekwencji w długotrwałej, regatowej, żegludze solo, czyli o notorycznym deficycie snu.
poniedziałek, 22 sierpnia 2016
W trakcie przeglądania i wyszukiwania zdjęć do kolejnych wpisów o różnicach pomiędzy gazowcami w ramach serii Q-Max (lub Q-Flex), natknąłem się na zdjęcie dwóch metanowców w walijskim terminalu w Milford Haven: gazowca Q-Max ZARGA (z lewej) przycumowanego do terminala rozładunkowego, oraz drugiego metanowca, wypływającego w asyście holowników (po prawej) i trawersującego bratnią jednostkę.
sobota, 20 sierpnia 2016
Identycznie jak w serii Q-Flex, seria Q-Max ma swoje dwa „podtypy” zdeterminowane miejscem wybudowania jednostek w dwóch stoczniach: Daewoo (DSME) lub Samsung (SHI). Stocznia Hyundai (HHI) nie budowała jednostek Q-Max.
czwartek, 18 sierpnia 2016
Drugie dziesięciolecie XXI wieku to okres tłustych lat Brygu, jego Załóg i Armatora STS Fryderyk Chopin.
wtorek, 16 sierpnia 2016
„Komplikować wyścigi, rozbudowywać biegi, mnożyć formuły, tworzyć kruczki regulaminowe itd. może Formuła 1 z Bernie Ecclestone na czele! I to szef BE jest w tym najistotniejszy” -
poniedziałek, 15 sierpnia 2016
We flocie Nakilat jest 14 jednostek typu Q-Max. Są to obecnie największe metanowce, mogące transportować od 263 000 do 266 000 m3 LNG. Długość jednostki 345 m, szerokość 55 m, zanurzenie w stanie załadowania ~12,3 m, identyczna jak Q-Flex. Określenie „max” znaczy maksymalne wymiary dla możliwości wpływania do katarskiego terminala LNG w porcie Ras Laffan.
sobota, 13 sierpnia 2016
Wieczorem 11 sierpnia, w Kattegacie (7,5 Mm na E od Frederikshavn), spotkały się dwa zbiornikowce…
środa, 10 sierpnia 2016
Kolejną, widoczną na zdjęciach, różnicą w kształtach jednostek typoszeregu Q-Flex są ich rufy - różne pawęże i w konsekwencji różne kształty obła kadłubów w części rufowej.
poniedziałek, 08 sierpnia 2016
Al Gattara przypłynął do Świnoujścia rano 7 sierpnia, dokładnie 3 tygodnie (+8h) po wypłynięciu Al Khuwair. W stanie załadowanym (211 000 m3 LNG) jego zanurzenie wynosiło typowo 12,4 m. Wypłynął wieczorem dobę później z zanurzeniem 9,8 m.
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 10